History of WZL Nr 2

Historia Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A. jest nierozerwalnie złączona z historią i rozwojem polskiego lotnictwa wojskowego.

1923

Odzyskanie przez Polskę lotniska i hangarów technicznych (dzisiejsze obiekty WZL Nr 2 S.A.) na mocy Traktatu Wersalskiego.

1946

Powstanie Ruchomych Warsztatów Polowych. Ten rok datuje się jako początek istnienia firmy. Przemianowanie Ruchomych Warsztatów Polowych na Lotnicze Warsztaty nr 1, gdzie naprawiano sprzęt poradziecki, m. in. Po2, Jak-9, Ił-2.

1957

Lotnicze Warsztaty Nr 1 zmieniają się w Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 2. To moment, kiedy zaczęto remontować samoloty odrzutowe. Samoloty produkowano na radzieckiej licencji, m. in. Mi-15, MiG-17, Lim-2. Lim-5. Lim-6. W kluczowym okresie zimnej wojny w Zakładach remontowano ok. 100 samolotów w ciągu roku. Zbiegło się to w czasie z przełomowym momentem rozwoju Sił Powietrznych, których flota liczyła ok. 1000 samolotów rocznie.

1982

Lotnicze Zakłady Remontowe Nr 2 stają się od tej pory Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2.

1989

Rozpoczęcie remontów i napraw samolotów Su—22.

1997

Zakończenie pierwszego remontu samolotu MiG-29, po wygranym przetargu na przeprowadzenie napraw tego typu samolotów.

2008

W wyniku przeprowadzonej komercjalizacji przekształcenie firmy w Spółką Akcyjną.

2010

Powstanie autoryzowanego Centrum Serwisowego dla samolotów Cirrus.

2010

Początek serwisowania samolotu C-130.

2011-2014

Realizacja umowy na doposażenie 16 samolotów MiG-29 Polskich Sił Powietrznych.

2011

Zakończenie remontu prototypowego śmigłowca Mi-8.Otrzymanie uprawnień do wykonywania remontów seryjnych samolotów tego typu.

2013

Początek działalności Krajowego Centrum Serwisowego F-16.

2014

Wejście do Grupy Kapitałowej PGZ.

2015

Rozpoczęcie Obsługi Głównej PDM (Programmed Depot Maintenance) samolotu C-130.

2015

Realizacja remontów weryfikacyjnych 16 samolotów Su-22M4K i Su-22M3K.

2016

Oddanie do eksploatacji kompleksu hangarowego dla dużych samolotów cywilnych i transportowych, składającego się z części obsługowej i malarni.

2016

Zawarcie umowy z Inspektoratem Uzbrojenia MON na dostawę i zabudowę systemu identyfikacji bojowej IFF (tzw. Systemu „swój-obcy”) na 16 samolotach MiG-29 z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Mińska Mazowieckiego.

2020

Połączenie WZL Nr 2 z WZL Nr 4.

Galeria