W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r., poz. 1798 z późn. zm. – dalej jako „Ustawa”), Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. („Spółka”) informuje akcjonariuszy o wprowadzeniu obowiązkowej dematerializacji akcji spółek, która oznacza zastąpienie papierowej formy akcji zapisem elektronicznym w rejestrze akcjonariuszy prowadzonym przez podmiot, o którym mowa w art. 3281 § 2 Kodeksu spółek handlowych w brzmieniu określonym Ustawą.
Zgodnie z wprowadzonymi zmianami moc obowiązujących dokumentów akcji wydanych przez Spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Po tym dniu akcje nie będą dokumentem potwierdzającym status akcjonariusza, lecz wyłącznie dokumentem dowodowym, niezbędnym do aktualizacji elektronicznego rejestru akcjonariuszy. Natomiast po dniu 1 marca 2026 r. nastąpi utrata ochrony praw członkowskich przez akcjonariuszy, których dokumenty akcji nie zostały złożone w spółce i nie zostały ujęte w elektronicznym rejestrze akcjonariuszy.
Mając powyższe na uwadze, Zarząd Spółki wzywa akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji w Spółce, przy czym dokumenty akcji będą przyjmowane w dniu:
1. W Bydgoszczy przy ul. Szubińskiej 32 w Hotelu Ikar
16 luty 2021 r.,
2. W Warszawie przy ul. Księcia Bolesława 1/3
15 luty 2021 r.
Oglądaj poziomo
W związku z panującą sytuacją epidemiczną, bardzo prosimy o kontakt telefoniczny pod numerami telefonu: 787 642 478 lub 787 642 585 do dnia 10 lutego 2021 r. włącznie, w godzinach od 9.00 – 15.00, w celu uzgodnienia godziny Państwa wizyty.
Złożenie dokumentów akcji w Spółce nastąpi za pisemnym potwierdzeniem wydanym akcjonariuszowi.
Akcjonariusz może złożyć dokumenty akcji osobiście lub przez pełnomocnika. Pełnomocnik powinien okazać pełnomocnictwo upoważniające go do działania w imieniu akcjonariusza.
W przypadku, gdy kilka osób jest współuprawnionych z akcji, to złożenia dokumentów akcji powinni dokonać przez wspólnego przedstawiciela. Przedstawiciel powinien okazać oświadczenie współuprawnionych z akcji ustanawiającego go ich przedstawicielem.
Więcej informacji w sprawie dematerializacji akcji można uzyskać na stronie internetowej www.wzl2.mil.pl.
1. Złożyć Zarządowi Spółki wniosek o wyrażenie zgody na zbycie akcji. Wniosek powinien zawierać:
– dane osobowe Zbywcy akcji,
– liczbę akcji jaka ma być przedmiotem transakcji
– dane osobowe Nabywcy akcji
2. Pisemne wnioski można składać w siedzibie Spółki (ul. Szubińska 107, 85-915 Bydgoszcz) lub korespondencyjnie na adres wskazany powyżej.
3. Zarząd w terminie do 8 tygodni od złożenia wniosku wyda pisemną zgodę na zbycie akcji lub wskaże innego Nabywcę, który nabędzie akcje na warunkach określonych w § 151 Statutu Spółki.
4. Zarząd przekaże akcjonariuszowi pisemną odpowiedź na adres wskazany we wniosku o wyrażenie zgody na zbycie akcji.
5. Umowę zbycia należy sporządzić w 3 egzemplarzach (dla zbywcy, nabywcy oraz Spółki).
6. Druki dokumentów (wzór wniosku o wyrażenie zgody na zbycie, wzory umów zbycia akcji) znajdują się poniżej na stronie internetowej Spółki (www.wzl2.mil.pl, www.bip.wzl2.mil.pl) lub w Biurze Zarządu Spółki.
Uzyskanie pisemnej zgody Zarządu Spółki jest warunkiem koniecznym do zawarcia transakcji pod rygorem nieważności.
Zarząd Spółki mając na uwadze uprawnienia akcjonariuszy do przeglądu Księgi Akcyjnej WZL Nr 2 S.A. oraz do żądania odpisu za zwrotem kosztów jego sporządzenia, ustala następujące koszty sporządzenia odpisu z Księgi Akcyjnej Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2 S.A.:
Wyjaśnienie dotyczące udostępniania odpisów z Księgi Akcyjnej, znajduje się na stronie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych pod adresem http://www.giodo.gov.pl/318/id_art/1360/j/pl/
Odpis Księgi Akcyjnej WZL Nr 2 S.A. jest sporządzany i przekazywany w formie wydruku.
Przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”) wprowadzają do Kodeksu spółek handlowych zmiany dotyczące akcji wskazując, iż począwszy od 1 marca 2021 r. akcje nie mają formy dokumentu. Ustawa przewiduje również, że moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w rejestrze akcjonariuszy. Dokument akcji zachowuje moc dowodową wyłącznie w zakresie wykazywania przez akcjonariusza wobec spółki, że przysługują mu prawa udziałowe, przez okres pięciu lat od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Pamiętaj, że zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych w brzmieniu obowiązującym od 1 marca 2021 r., wobec spółki uważa się za akcjonariusza tylko tę osobę, która jest wpisana do rejestru akcjonariuszy. Dematerializacja akcji jest zatem konieczna, by można wykonywać uprawnienia z akcji – głosować, pobierać dywidendę etc.
Do 28 lutego 2021 r. Twoja sytuacja w zasadzie nie ulegnie zmianie. Od 1 marca 2021 r. nie będzie jednak możliwe wykonywanie praw z akcji, które nie zostały wpisane do rejestru akcjonariuszy. Bez rejestracji akcji w rejestrze akcjonariuszy np. głosowanie, pobieranie dywidendy etc. będzie zatem niemożliwe.
Po złożeniu dokumentów akcji w spółce otrzymasz pisemne pokwitowanie, poświadczające jakie akcje zostały złożone.
Akcje, których dokumenty zostały złożone w spółce, zostaną zarejestrowane w rejestrze akcjonariuszy, a Twoja osoba zostanie wpisana do rejestru jako uprawniony z tych akcji. Dokumenty akcji nie będą podlegać zwrotowi.
Tak. Zgodnie z art. 339 k.s.h., przeniesienie akcji imiennej następuje przez pisemne oświadczenie albo na samym dokumencie akcji, albo w osobnym dokumencie oraz wymaga przeniesienia posiadania akcji.
Przed złożeniem dokumentów akcji w spółce dla ich sprzedaży potrzebna była umowa oraz wydanie dokumentów akcji. Po złożeniu dokumentów akcji w spółce zastosowanie znajdzie art. 350 k.c. i w konsekwencji dla sprzedaży akcji potrzebna będzie umowa oraz zawiadomienie spółki o przeniesieniu posiadania dokumentów akcji.
Proszę również pamiętać, że zbycie akcji jest ograniczone zgodnie z zapisami Statutu Spółki.
Tak. Pełnomocnictwo powinno mieć formę pisemną ale nie wymaga formy notarialnej ani też nie jest konieczne notarialne poświadczenie podpisu
Jeżeli statut spółki reguluje tryb umarzania zniszczonych lub utraconych dokumentów akcji, należy zastosować się do tego trybu. Jeśli takich regulacji statut spółki nie zawiera, umorzenie dokumentów akcji, które uległy zniszczeniu lub utracie przez akcjonariusza następuje w trybie przewidzianym dekretem z dnia 10 grudnia 1946 r. o umarzaniu utraconych dokumentów i wymaga złożenia wniosku do sądu.
Zalecane jest złożenie wraz z dokumentami akcji także wniosku o wpis do księgi akcyjnej wraz z dokumentami potwierdzającymi nabycie akcji (np. umowa darowizny, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku).
Prosimy o zabranie aktualnego dowodu tożsamości ze zdjęciem i dokumentów akcji. Jeśli dokumenty akcji składać będzie pełnomocnik, to niezbędne będzie także pełnomocnictwo na piśmie.
Nie jest to konieczne. Współuprawnieni z akcji powinni jednak ustanowić wspólnego przedstawiciela, który powinien dokonać za nich tej czynności. Osoba składająca dokumenty akcji powinna być również upoważniona do udzielenia w imieniu współuprawnionych zgód na przetwarzanie danych osobowych przez spółkę i podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy w celach związanych z prowadzeniem rejestru akcjonariuszy.
Od 1 marca 2021 r. wszelkie kwestie związane z rejestrem akcjonariuszy należy załatwiać bezpośrednio w podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy, tj. Domu Maklerskim PKO BP SA.
Akcjonariusze nie ponoszą kosztów dematerializacji ich akcji. Z chwilą utworzenia rejestru akcjonariuszy niektóre operacje z nim związane (wpis nabywcy akcji, wydanie zaświadczenia etc.) mogą podlegać opłacie zgodnie z aktualną tabelą opłat stosowaną przez podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy.
Oczywiście, że tak o każdym dodatkowym terminie będziemy Państwa informować na stronie internetowej www.wzl2.mil.pl zapraszamy również do kontaktu telefonicznego.